welkom op de weblog van marc en erik

Op deze weblog is geregeld een stukje te lezen van de dingen die Marc en Erik meemaken tijdens hun stage in Zuid-Afrika en de rondreis daarna!


vrijdag 7 september 2007

Lesgeven in de townships van Plett


Zowel Erik als ik geven wiskunde (bij)les aan de graden 5 en 6 in Kranshoek en Wittedrift. Elke doordeweekse morgen gaat Erik daarom samen met Pieter met een taxibusje Kranshoek en ik op dezelfde manier naar Wittedrift. Sinds deze week word ik vergezeld door Nienke die zondag is gearriveerd en ook lesgeeft op Wittedrift Primary maar dan aan kinderen die extra hulp nodig hebben uit graad 1.
Als we daar aan komen is het elke ochtend weer een verrassing of de leraar van graad 5 en 6 er zal zijn of niet.
Beide groepen zijn gecombineerd in een klas vanwege het gebrek aan ruimte en leraren. Hierdoor bestaat de klas dus uit ongeveer 40 kinderen van 12 tot 14 jaar. Dit is behoorlijk groot waardoor de leraar moeite heeft met ze in bedwang houden en behoorlijk gestresst is. Verder heeft de leraar net als veel van de kinderen te kampen met sociale problemen thuis. Mensen spreken daar vanzelfsprekend niet open over en voor mij blijft het dan ook een raadsel hoe die man precies denkt.
Naast de steun van andere leraren staan de leraren er hier vrijwel alleen voor. Als in Nederland een leerling stout is geweest wordt het naar de hoofdmeester gestuurd of krijgt het strafwerk. Dit kan alleen omdat de ouders van het kind achter het schoolsysteem staan; zij zien in dat school een van de belangrijkste dingen voor hun kind is. Door de vele sociale problemen, zoals alcohol- en drugsverslaving, criminaliteit, ziekten, sterfte enzovoort, is het begrijpelijk dat in veel gezinnen school niet de hoogste prioriteit heeft. Veel kinderen komen niet naar school om thuis te helpen. Verder hebben veel ouders zelf ook geen opleiding gehad, dus ook daarom zien ze niet in waarom school zo belangrijk is en hebben een ander beeld van educatie dan wij hebben. De kinderen die naar school komen worden geacht opgevoed en opgeleid te worden door de leraren en als het kind dan thuiskomt met strafwerk of een waarschuwing, dan heeft de leraar gefaald en krijgt de schuld. Van hun ouders hoeven leerlingen dus niet hun strafwerk te maken.
De leerlingen weten dit en maken misbruik van deze situatie door vrolijk door te blijven klieren. Met als gevolg dat de leraren gestresst raken en sommige dagen niet naar school komen. Het schoolbestuur kan hier ook weinig aan doen vanwege het leraren tekort; een leraar ontslaan betekent alleen maar meer ellende.
Het is dus elke dag weer afwachten of ik beide graden zelf moet overnemen of dat ik de leraar kan assisteren. Als ik ze zelf moet overnemen dan sta ik vrijwel de hele dag politieagentje te spelen en kan ik ze nauwelijks iets uitleggen. Als ik maar een van beide graden hoef les te geven dan kan ik ze redelijk goed beheersen en leer ik ze de wiskunde via de computer op hetzelfde niveau als groep 7 en 8 in Nederland krijgen.
Helaas is de basis die ze in de voorgaande jaren hebben opgebouwd niet sterk, door de verkeerde manier van lesgeven, en kunnen velen dus niet meekomen. Hierdoor raken velen verveeld en gaan zitten klieren. Zodra ik ze dan stof geef die iets makkelijker is raken ze ook weer verveeld omdat het te makkelijk is. Maar tot nog toe kan ik wel merken dat ze er iets van opsteken.
De schooldagen zijn hier van 8.00 uur tot 14.00 uur. Natuurlijk krijgt graad 5 en 6 niet de hele dag wiskunde dus vul ik de rest van de dag met het helpen van andere graden die computerles krijgen of het helpen van leraren die nog niet al te vertrouwd zijn met de computers in het nieuwe computerlokaal.
's Middags om 14.15 uur keren Nienke en ik weer terug naar huis met de taxibus om even op adem te komen en daarna vaak administratief werk te doen voor de organisatie. 's Avonds bereiden we ons voor, voor de volgende dag en relaxen we een beetje.
Ook vandaag is het weer een mooi weertje dus gaan we vast iets leuks doen vanmiddag!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Erik,
ik heb net jouw foto's bekeken bij T.Lieneke en het is wel heel bijzonder wat jij daar doet! Ik vind het erg knap wat jij daar doet en heel bizonder, zo'n eind weg. Je geniet wel, hebben we aan de foto's kunnen zien.
Veel sterkte en kom veilg thuis, veel groetjes van Oma Elderman.

Anoniem zei

Hee Marc,
Wat een ontzettend leuke stage doe je daar. Je hebt het ook erg naar je zin zo te zien. We wachten elke keer weer op de verhalen.
Heel veel plezier en succes daar en we horen nog van je.
Groetjes Joost & Christel

Anoniem zei

Yo ouwe!(Marc)
Komt deze rakker ook nog eens met een berichtje aanzetten. Ik heb je verhalen gelezen. Onwijs vet man! Goed werk en knap dat je/jullie dat zo even doen daar. Naja zo even doen, er komt natuurlijk wel het een en ander bij kijken.
Je ziet er nog goed uit dus volgens mij voel je je daar wel op je gemak hehe!
Ik ben inmiddels met mijn studie begonnen. Bevalt me tot nu toe al vrij aardig, dus komt wel goed denk ik.
Heel veel succes nog daar en ben benieuwd of je na schooltijd nog wat van je voetbaltechniek kan overbrengen aan de knulletjes die we vervolgens over 10 jaar doelpuntjes voor Man.Utd zien maken ;)
Het gaje goed!
BOX, neef MT Boter

Anoniem zei

Hoi Mark,

Alweer 1,5 maand in dat verre Afrika. Volgens ons gaat het wel goed daar. Veel te doen en veel te zien. Mark houdt ze flink onder de duim.
Groetjes vanuit Bovenkarspel.

Eef, Karin en Irina.

Anoniem zei

heey mark (ik schrijf eerst wel wat voor jou.. aangezien jij vast degene bent die dit eerst leest, en erik pas als jij hem roept :P)

Ik zit elke x jullie blog te lezen en fotos te kijken (ipv leren :s) ik ben me alleen maar aan het verheugen dat ik naar jullie toekomt :D

groetjes uit (een koude) Nederland xx annie

Hey lieverd!!
ff een lief berichtje voor jou :)Het ziet er allemaal zo gaaf uit daar, ik heb zo zin om te komen en het allemaal zelf te bekijken!! en ik heb natuurlijk zin om jou weer te zien!

nu ga ik echt weer leren :s

tot over 2 weekjes :D
xxx